Hur kommer det sig att spelutbudet skiljer sig så mycket när du surfar in på ett mobilcasino? Om du sitter på en Mac-dator med OSX använder du säkert Safari till att surfa på webben och spela casino på nätet med. Din iPhone eller iPads webläsare är också Safari men ändå skiljer sig sidorna väsentligt om du jämför med din dator. Detsamma gäller när du sitter på en PC. Förmodligen kör du Microsofts Internet Explorer, Googles Chrome, eller Mozillas Firefox och casinosidorna du besöker levererar hundratals
casinospel i mobilen. Men samma sida med samma browser i telefonen - Chrome eller Firefox i din Android, eller Internet Explorer i din Windows Mobile - visar bara en bråkdel av spelen. Varför i hela friden kan inte mobilläsaren ge dig samma innehåll? Svaret är Flash, och du känner säkert igen namnet efter att otaliga gånger behövt uppdatera nämnda program för att visa till exempel videoklipp på nätet. Men räkna med att spelutbudet kommer öka drastiskt de kommande åren oavsett om du föredrar att spela på
casino för iPhone eller Android.
Flash är ett program skapat av företaget Adobe - kanske mest känt som skaparna av världens mest använda fotoredigeringsprogram, Photoshop - och är ett datorprogram för att göra animationer. Med en insticksmodul (plugin) i din webläsare var det länge en standard för dels video men även för att göra spel och annat interaktivt innehåll på hemsidor. Men i och med att utvecklingen av standarden HTML - Hyper Text Markup Language - fortsatte i sin femte iteration, HTML5, blev konkurrensen härdare. Flash fick kritik för att säkerheten var dålig och att det drog för mycket batteri för att lämpa sig på mobiler och surfplattor. Apple hävdade att Flash var den största boven för att Mac-datorer krashade (du kan läsa
Steve Jobs tankar om Flash från 2010 här) och Google gillade inte att deras robotar inte kunde avkoda innehållet. En Flash-fil är som en svart låda och kan därmed innehålla skadlig kod och är helt beroende av flash-programmet för att visas vilket också är ett slutet system. Med HTML5 som är en öppen standard kunde Google's robotar förstå innehållet och Apple kunde få kontroll och insikt i de appar som såldes i iTunes. Oavsett vilka skäl de olika jättarna hade så stod en sak klar, HTML5 var där krutet skulle läggas i framtiden. I och med en övergång till HTML5 kunde avancerade funktioner effektivt hanteras av såväl mobiler som datorer utan att förlita sig på en tredje parts produkt.
Det ska även tilläggas att Adobe öppnade upp Flash något som ett svar till konkurrensen från HTML5 och utvecklare är fortfarande splittrade mellan de båda standardena; många föredrar fortfarande Flash för sin enkelhet. Speltillverkare har fortsatt att utveckla mot både Flash och HTML5 och det är inte ovanligt att de släpper både en Flash-version för spel från datorn och en strippad enklare version gjord i HTML5 för mobiler. Men även om Apple klargjorde sina intentioner att aldrig göra Flash tillgängligt på varken iPhones eller iPads runt 2010 har standarden levt kvar, och det tog ända till januari 2015 för Youtube (som ägs av Google) att helt överge Flash till fördel för HTML5.
World Wide Web Concortium (W3C) som är ett industrikonsortium med ansvar för tekniska protokoll, standarder, och programvara på webben antog den slutliga versionen av HTML5 den 28 Oktober 2014 , så det är trots många års utveckling en relativt ny standard. Men i och med att standarden nu är satt och därmed fler utvecklare satsar på den nya mobilvänliga tekniken ser framtiden ljus ut. I dagsläget är det ingen speltillverkare som har råd att bortse från mobilmarknaden så räkna med att utbudsglappet mellan mobilcasinon och nätcasinon från dator kommer krympa väsentligt de kommande åren. Med början på allvar i år 2015.